چه چیزی در طراحی پله ساختمان باعث چشمگیر شدن و تمایز یک پله از بقیه پله ها می شود؟ آیا به خصوصیاتی مثل ابعاد، شکل، مواد مصرفی و موقعیت فیزیکی مربوط می شود یا موضوع کلا چیز دیگریست؟ شاید پاسخ ما یکی از همین خصوصیات مذکور باشد. همه پله ها نقش یکسانی ایفا می کنند، اتصال طبقات مختلف یک ساختمان به یکدیگر، اما این دلیل نمی شود که هرکدام خصوصیات منحصر به فردی نداشته باشند. پله نقشی حیاتی در نقشه کشی و طراحی یک خانه دارد، به همین خاطر اغلب اوقات به نقطه کانونی یک ساختمان تبدیل می شود. بیایید به تعدادی از پله ها که از قبل در ساختمان وجود داشتند نگاهی بیاندازیم و ویژگی های چشمگیر آن ها را بررسی کنیم.

نمونه طراحی پله

این خانه روی یک سراشیبی ساخته شده. در طول مدت پروژه، طراحان روی اتصال و مرتبط کردن فضای داخل خانه با محوطه بیرون تمرکز کردند. حاصل این تلاش، موفقیتی چشمگیر بود که در طراحی این خانه که از دیوارهایی با ارتفاع دو برابر حد استاندارد و یک پلکان ادغام شده برخوردار است به وضوح پیداست. پنجره های مرتفع، چشم انداز حیرت انگیز محوطه و نور طبیعی را وارد خانه می کنند. پلکان چوبی و فلزی هم فضایی دلنشین و زیبا در داخل خانه به وجود آورده.

طراحی پله ساختمان
در قلب طراحی پله ساختمان و این خانه، یک پلکان زیبا و ظریف می بینیم که حس پویایی و تداوم بین فضاهای مختلف را به ارمغان آورده. دکوراسیون خانه، ترکیبی از عناصر آمریکایی و اسکاندیناویایی است که براساس سلیقه و نیازهای مشتری انتخاب شده. توازن و تعادل قابل توجهی در محیط برقرار است. این ساختمان زیرشیروانی، یک خانه خانوادگی کاملا هماهنگ است که از ویژگی های جالبی مثل سادگی و کمال برخوردار است.

طراحی پله ساختمان

جهت طراحی دکوراسیون داخلی با ما تماس بگیرید
خانه بعدی از یک پلکان کاملا نامحسوس و نامعلوم برخوردار است. این پلکان نه تنها جلب توجه نمی کند، بلکه در محیط اطرافش ناپدید و ادغام شده. در عوض، روی چشم اندازها و محل مطالعه دنجی که زیر پلکان قرار دارد تمرکز شده. این نوع طراحی پلکان و فضای خالی زیرِ آن، که در این مورد به مطالعه اختصاص داده شده، یکی از هوشندانه ترین طراحی پله ساختمان است. این طراحی و ترکیب بندی جالب، کارِ یک گروه معماری بلژیکی است که بازسازی خود خانه را هم به عهده داشتند.

ایده طراحی پله
باورتان می شود که خانه بعدی، “خانه پله ای” نام دارد؟ طراحی پله ساختمان ، نقش مهمی در طراحی اجمالی و ظاهر خانه دارد. اهمیت این نقش هم به ظاهر زیبایش برمی گردد. ترکیب چوب و فلز برای پلکان انتخابی عالی بوده. نرده های آن هم ما را به شدت مجذوب خود کرده.

طراحی پله ساختمان
طراحی مجدد این ساختمان کار چندان راحتی نبوده. چون شرکت مسئول پروژه مجبور بود یک بنای تاریخی متعلق به اواخر دهه 1800 را زنده کرده و آن را به یک ساختمان معاصر تبدیل کند. آن ها قصد حفاظت از زیبایی و اصالت تاریخی بنا را داشتند به همین دلیل بعضی از ویژگی های اصیل آن مثل دیوارهای سنگی و تیرچه های چوبی سقف را دست نخورده نگه  داشتند. طراحی پله ساختمان ، یک پلکان ظریف با نرده های شیشه ای، به بهترین شکل ممکن این ویژگی های اصیل را تکمیل می کند.

طراحی پله شیشه ای
در تصویر بعدی، داخل خانه ای را می بینید که در سال 2012 بازسازی شده. هدف اصلی پروژه، این بود که بدون از بین بردن جذابیت روستایی خانه، آن را پرنور و دلبازتر کنند. پنجره های بزرگ، نور طبیعی بیرون را وارد خانه کرده و فضا را روشن می کنند. نقش پلکان هم فیلتر کردن نور بدون ایجاد مانع سر راه مناظر بیرون است.

طراحی پله منزل
خانه معاصر و زیبایی که در تصویر زیر می بینید، زمانی یک مخروبه کهنه و کثیف بوده. اما الان مجموعه ای از طراحی پله ساختمان ، پلکان-کتابخانه جالب، زمین بتنی پولیش شده و دیوارهای آجری سفید است. بازسازی و نوسازی این ساختمان، فقط یکی از پروژه های یک شرکت روتردامی در این منطقه می باشد. البته نیازی به گفتن نیست که هر پروژه براساس نیازهای مشتری طراحی و اجرا شده.
طراحی پله ساختمان
پلکان بعدی، چیزی بیش از یک پلکان ساده است. این سازه، مثل یک ویژگی معماری و طراحی می ماند، چیزی شبیه یک مجسمه. طراحی پله ساختمان  نتیجه همکاری دو معمار است که در ابتدا برای یک خانه بازسازی شده طراحی کرده بودند. نرده های فلزی از سقف طبقه بالا آویزان هستند و تقریبا تا کف طبقه پایین ادامه دارند. درست 3 پله مانده تا رسیدن به طبقه پایین، پله های فلزی جای خود را به یک سری کشوی چوبی می دهند که نقش پله را هم ایفا می کنند.

طراحی پله ساختمان
بعد از طراحی مجدد، یک انبار قدیمی تبدیل به خانه دنج و زیبا و معاصری شد که در عکس بعدی می بینید. طبقه همکف شامل نشیمن و یک آشپزخانه دلباز و اپن است. طبقه بالا، فضایی دنج و صمیمی دارد. این دو طبقه توسط پلکان-کتابخانه ای که بخشی از آن توسط میله های فلزی از سقف آویزان شده به هم متصل شده اند.

طراحی پله خانه
دیوار آجری سفید رنگ، به طور حتم پس زمینه ای جالب برای این پلکان چوبی و فلزی است که بیشتر شبیه یک تندیس است تا پلکان. این ترکیب عجیب و غیرعادی از مواد و مصالح، نمایانگر دکوراسیون و طراحی بقیه فضاهای خانه نیز هست.

طراحی پله ساختمان

5/5 - (3 امتیاز)