اگر شما هم یک آپارتمان کوچک یکخوابه یا یک خانه یکسره دارید، شاید بعضی اوقات حس کنید که کاربری اتاق خواب ، نشیمن و آشپزخانه با هم جابجا شده اند. انگار که در نشیمن یا آشپزخانه می خوابید و در اتاق خواب زندگی می کنید. اما نگران نباشید، روش های زیادی برای نحوه چیدمان مبلمان در خانه های کوچک در این دسته از آپارتمان ها وجود دارد، بدون اینکه مجبور به ساخت دیوار باشید.

نحوه چیدمان مبلمان

قرار دادن مبل در جای درست

یکی از ساده ترین راه های تقسیم بندی فضا در خانه های کوچک، دور کردن مبلمان هر قسمت از یکدیگر است. اکثر ما تصور می کنیم که اثاثیه بزرگ مثل یک کاناپه باید پشت به دیوار و رو به مرکز اتاق قرار بگیرد. اما اگر این وسیله را در وسط و رو به دیوار قرار بدهید، به جداسازی تصویری و واقعی فضا کمک بزرگی می کند. کاناپه ای که در زیر می بینید، در وسط اتاق و دور از تخت قرار گرفته. این کار باعث شده بدون کوچک نمایی اتاق، یک نشیمن و یک اتاق خواب به وجود بیاید.

نحوه چیدمان مبلمان

افرادی که به تنهایی در یک خانه کوچک زندگی می کنند، باید درباره موقعیت و جای تختخواب خود تجدید نظر کنند. لزومی ندارد این افراد حتما تخت خود را از بالا به دیوار بچسبانند. به عکس زیر نگاه کنید. تخت در جهتی قرار گرفته که باعث می شود فرد در هنگام خواب، میز کار خود را نبیند. این نکته بسیار مهمی است چون شب هنگام فقط وقت خواب است، نه وقت فکر کردن به کارهای روزانه و درگیری های ذهنی.

پیشنهادی: طراحی دکور آپارتمان دو خوابه

نحوه چیدمان مبلمان

مخفی کردن دفترکار

. اگر قادر به آزاد کردن فکر خود از کارهای روزانه و شغل خود نیستید، پس بهتر است میز کارتان را در یک کمد یا کابینت مخفی کنید تا زمانی که نیازی به آن ندارید، جلوی چشمتان نباشد. وقتی پس از پایان ساعت اداری، دفتر کارتان را تعطیل و در یک کمد مخفی کنید، دیگر حس نمی کنید که در اداره زندگی می کنید.

این مقاله را از دست ندهید: دکوراسیون خانه اجاره ای

لایه بندی مبلمان

شاید اسم لایه بندی به گوشتان خورده باشد. اما می دانستید که در مورد مبلمان هم کاربرد دارد؟ در عکس زیر یک تخت تاشو می بینید که روی یک کاناپه مدرن باز می شود و کل اتاق نشیمن را می پوشاند. در ضمن این عکس، متعلق به همان خانه عکس قبلی می باشد. تصویر شب و روز آن کاملا باهم متفاوت است. وقتی تخت باز می شود، یک اتاق خواب کاملا مجزا به وجود می آید.

ایجاد فضاهای کاربردی

بعضی اوقات تنها کاری که برای جداسازی دو فضا باید بکنید، قرار دادن یک مانع کوچک بین آن هاست. در عکس بعدی، یک میز صبحانه کوچک می بینید که درواقع به عنوان جداکننده تخت و اتاق نشیمن استفاده شده. کاری که این میز کرده، بیشتر کردن عرض دیوار است که باعث شده این دو فضا بیشتر از قبل از هم جدا شوند.

نحوه چیدمان مبلمان در خانه های کوچک

به کمک یک کتابخانه بدون پشتی یا پایه تلویزیون هم می توانید به این هدف برسید.

نحوه چیدمان منزل

در نحوه چیدمان مبلمان اگر یک پایه تلویزیون چرخشی داشته باشید (مثل نمونه ای که در عکس قبلی و بعدی می بینید)، می توانید مثل صاحب این خانه از هر نقطه ای در نشیمن یا در تخت تلویزیون تماشا کنید. همانطور که می بینید این دو فضا از هم جدا هستند اما صاحبخانه نیازی به نصب دو تلویزیون ندارد.

نحوه چیدمان مبلمان در خانه های کوچک

استفاده از پارتیشن

اگر به دنبال راهی هستید که کمتر فضا را اشغال کند، از جداکننده یا پارتیشن توکار استفاده کنید. این ابزارها بدون اینکه جلوی دید شما را بگیرند، اتاق ها را از هم جدا کرده و خانه را نصف اندازه واقعی نشان می دهند.

نحوه چیدمان منزل با پارتیشن

برای جداسازی اتاق خواب از بقیه خانه، یک پرده آویز زیبا و ظریف هم کافی است. شاید یک روش سنتی به نظر بیاید اما اگر از پارچه ساده استفاده کنید، کاملا مدرن به نظر میرسد.

اگر حریم خصوصی بیشتری می خواهید، با یک پارتیشن پوشیده تر مثل چیزی که در تصویر می بینید تخت خود را از بقیه خانه جدا کنید. این پارتیشن از چوب های ساحلی ساخته شده. در این صورت تخت شما در یک تورفتگی دنج قرار می گیرد و اگر بعد از بیدار شدن آن را مرتب نکنید هیچکس متوجه نمی شود. برای دکور طرف بیرونی پارتیشن می توانید از تابلو یا یک میز کنسول و چراغ رومیزی استفاده کنید. از استحکام نصب پارتیشن مطمئن شوید تا با یک ضربه پای شما در خواب روی تخت نیفتد.

نحوه چیدمان مبلمان

حتما بخوانید: بازسازی آپارتمان کوچک

تعیین مرزبندی خانه

اگر وسط خانه درب یا کمد دارید، از آن به عنوان خط مرزی طبیعی برای تقسیم بندی فضا استفاده کنید. طوری برنامه ریزی کنید که اتاق خواب و اتاق نشیمن در دو طرف این درب یا کمد قرار بگیرند. از دیگر ابزارهای جداکننده طبیعی خانه می توان به تیغه های سقف هم اشاره کرد. هر یک از خصوصیات اصلی معماری خانه می تواند در این راه به شما کمک کند پس سازه اصلی خانه تان را به شکل عریان در نظر بگیرید تا این ابزارهای کمکی را از دست ندهید.

تقسیم بندی خانه با کمک وسایل

قالی ابزار خوبی برای تعریف بخش های مختلف خانه محسوب می شود. با قرار دادن یک قالی کف اتاق نشیمن، آن را جزئی از مبلمان آن قسمت می کنید. به علاوه وجود جسم پارچه ای روی زمین به مغز شما پیام می دهد که قسمت لخت زمین، بخشی مستقل و مجزا است. فرش یا قالی، به نوعی مرز بین نقاط مختلف خانه را مشخص می کند.
نحوه چیدمان مبلمان در اتاق خواب
در نحوه چیدمان مبلمان در فضاهای کوچک میتوان گفت حتی با یک قالی کوچک، مثل نمونه ای که در این عکس می بینید هم می توانید یک فضای کوچک روبروی مبل یا کاناپه ایجاد کنید. این قالی کِرِم رنگ و جدی، باعث شده کاناپه به تنها عضو این اتاق نشیمن کوچک تبدیل شود. جنس قالی خیلی جلب توجه نکرده و فضا را کوچک نشان نمی دهد اما به طور نامحسوس بین اتاق غذاخوری و نشیمن مرزبندی کرده تا هرکدام از آن ها به فضای مستقلی تبدیل شوند.

استفاده از سکو

اگر قالی و فرش، آن تقسیم بندی اساسی که مد نظر شماست را انجام نمی دهند، شاید سکو مشکل شما را حل کند. افزایش ارتفاع برخی نقاط خانه، آن ها را کاملا از بقیه خانه جدا می کند. مثل سکویی که در عکس زیر می بینید که زیر تخت قرار گرفته و محدوده اتاق خواب را مشخص کرده. یک کمد سالم، پالت ترابری بازیافتی یا هر نوع سکوی کم ارتفاعی می تواند مثل این نمونه، تخت شما را از زمین جدا کند. اما توجه کنید که هیچ وسیله و مبلمان دیگری روی آن قرار ندهید چون ممکن است بیافتد یا سُر بخورد. و لطفا هرگز این کار را با اتاق غذاخوری خود انجام ندهید!

حتما بخوانید: دیزاین اتاق نشیمن با کمترین بودجه

تقسیم بندی با چراغ

این چراغ ها چندکاره و واقعا زیبا هستند. اگر در یک خانه یکسره نصب شوند می توانند ویژگی های دیگری هم پیدا کنند. یک چراغ پایه بلند دیواری می تواند جداکننده اتاق ها و یک منبع نور متحرک باشد. مثل یک مانع در تیررس شما قرار می گیرد و مرز اتاق ها را مشخص می کند، و در صورت نیاز از سر راه کنار می رود تا سد راهتان نباشد.

استفاده از گل و گیاه

مثل مورد قبلی، گلدان یا یک درخت آپارتمانی هم در تیررس شما قرار می گیرند ولی سد راه شما نمی شوند. به علاوه وجود آن ها در یک آپارتمان کوچک و خفه، سرزندگی و طراوت به همراه دارد.

نحوه چیدمان مبلمان

رنگ آمیزی دیوار

اگر نمی خواهید یک رنگ تیره یا یک طرح شلوغ را در سرتاسر خانه ببینید، می توانید از این راه حل استفاده کنید. چون رنگ کردن یکی از دیوارها هم جذابیت فضا را بیشتر می کند، و هم مثل یک قالی می تواند مبلمان هر اتاقی را از بقیه خانه جدا کند. حتی از آنجایی که ما به سطوح عمودی مثل دیوار توجه بیشتری نشان می دهیم تا کف زمین، این راهکار تاثیر عمیق تری خواهد داشت. برای زیبایی به اتاق نشیمن یا تختخواب، به دیوار پشت آن ها یک رنگ غلیظ بزنید.

یکی از تصورات عمومی ما این است که یا باید کل دیوار را رنگ کنیم، یا اصلا رنگ نکنیم. اما در خانه های کوچک می توانید یک گوشه یا قسمتی از دیوار مورد نظر را یک رنگ غلیظ و شاد بزنید تا یک اتاق مخصوص مثل ورودی یا محل مطالعه را از بقیه خانه جدا کنید. سپس بقیه دیوار را یک رنگ آرام و خنثی بزنید. اگر می خواهید با نحوه چیدمان مبلمان در خانه های کوچک به کل این فضا یک تصویر خاص و هویت بدهید، می توانید همین ترکیب رنگ را در بعضی از مبلمان اتاق هم تکرار کنید.

نصب پرده برای هر قسمت

پرده فقط مخصوص تختخواب یا پنجره نیست، می تواند به عنوان یک دیوار متحرک هم استفاده شود. یکی از مزایای پرده، صداگیر بودن آن است. یعنی برخلاف یک پارتیشن سفت و سخت، صدا را در محیط پخش نمی کند. می توانید آن را با ریل از سقف آویزان کنید یا بین دو دیوار نصب کنید. مدل حفره دارِ آن به راحتی نصب می شود. به راحتی به این طرف و آن طرف کشیده می شود و با هر سبک دکوراسیونی هماهنگی دارد.

نحوه چیدمان مبلمان در خانه های کوچک

5/5 - (1 امتیاز)