در دنیایی که زیبایی اهمیت بسیاری دارد، ویوین پیرسون بررسی می کند که چرا در خانه بازسازی شده، بیشتر به دنبال جذابیت هستیم تا کارایی. من اخیرا یک خانه خریدم، و ثابت کردم که نباید به حرف خودم گوش کنم. این خانه نیاز به کمی نوسازی داشت، چیزی که فکر می کردم هرگز طرف آن نروم. به نظر می آمد کارهای زیادی لازم نباشد. حمام به علت آب جمع شدگی باید خراب می شد، باغچه ای که نیازمند یک تکه جای صاف برای بازی بچه ها بود. روی تپه ای به قدری شیب دار است که حتی اتومبیل هم از آن بالا نمی رود. از تمام بخش های بازسازی خانه فراری بودم، که اکثر آن ها به حق بود. اما بخشی که اصلا انتظارش را نداشتم جنگ بین کارایی و زیبایی بود. ستیزی بین شکل نهایی پروژه و عملکرد آن. زیبایی یا کارایی؟ چه چیزی در اولویت است؟ اولویت های بازسازی ساختمان کدام است؟


اگر بخواهم روراست باشم باید بگویم که قیافه حمام برای من مهم نیست. رنگ کاشی ها برایم مهم نیست، اینکه به راحتی تمیز شوند کافی است. مدل توالتی که نصب می شود برایم مهم نیست، همین که دوبار سیفون بشود کافی است. مربع یا گرد بودن دوسر آویز حوله برایم مهم نیست، همین که در دسترسم باید کافی است. این بی میلی باعث نشد مجبور نشوم کاشی، کابینت زیر سینک، توالت و دیوار حمام انتخاب کنم. حتی با وجود این بی میلی به تصمیم گیری، مجبور بودم بین چندین هکتار کاشی در فروشگاه، یکی را انتخاب کنم. پس با این وضعیت، ظاهر حمام بالاجبار برایم مهم شد.
و چون احتمالا ذهن من هم برای مسائل مربوط به بازسازی منزل ، ظرفیت محدودی دارد، کارایی در اولویت قرار نگرفت. مشکلات از جایی شروع شد که متوجه شدم در حمام بسیار کوچکم، جایی برای آویزان کردن حوله دستی و کلاه حمام وجود ندارد. من اولین کسی هستم که اعتراف می کنم کلاه حمام چیز جذابی نیست. اما حقیقت این است که من از هر پنج بار حمامی که می روم، چهار بار آن را یک کلاه تکراری سر می کنم و اگر جای مناسبی برای آویزان کردن آن نباشد، خشک نمی شود.
در حال حاضر به دنبال آویز مکشی ای برای کلاه حمامم هستم که خارج از دیوار حمام نصب کنم، همچنین باید راه مناسبی برای آویزان کردن حوله دستی پیدا کنم. و البته، یک سطل زباله که درست زیر کابینت زیر سینک جا شود چون جای دیگری برایش وجود ندارد. اگر در اولویت های بازسازی ساختمان کارایی مهم تر از زیبایی بود، این مسائل در اوایل ساخت و ساز حل می شد.

اولویت های بازسازی ساختمان

اولویت های بازسازی ساختمان

حمام که در دست ساخت بود، کار باغچه را شروع کردیم. من واقعا طرفدار طراح فضای سبزمان هستم، اطلاعات بسیار گسترده ای درخصوص گیاهان دارد که من در خواب هم نمی بینم. ابزاری دارد که سختی و سنگینی کارهایی که روزها کمر من و همسرم را می شکند را از بین می برد. مصاحبت با او هم بسیار راحت است، به این معنی که بحث زیر را بارها با او تکرار کرده ایم. در پایان مجبور شدیم قبول کنیم هرکسی عقیده خودش را دارد.
بحثی که بارها تکرار شده از این قرار است که طراح فضای سبز ما می خواهد باغچه ما شبیه عکس روی مجلات شود و من فقط یک فضای بازی برای بچه ها می خواهم. یکی از دلایلی که چند هزار دلار برای صاف کردن یک تکه از زمین حیاط هزینه می کنیم، قرار دادن یک تشک فنری برای بازی است که طراح فضای سبز ما آن را “پشه گیر” می نامد. به هیچ عنوان طاقت ندارد یک تکه از زمین را بدون چمن رها کند تا بتوان روی آن نشست. همچنین از بند رخت خوشش نمی آید و فکر می کند قرار دادن چنین هیولایی در حیاط پشتی باغچه دار، مسخره کردن این فضا است.

حتما بخوانید : بازسازی خانه جهت فروش

من طرفدار پر و پا قرص بند رخت نیستم اما باید قبول کنیم که خیلی خیلی کاربردی هستند و یکی از پر مصرف ترین وسایل در حیاط های پشتی هستند. با اینکه دوست دارم متفاوت باشم، اما حدس می زنم بیشتر از اینکه در حیاط مسطح بسیار پرهزینه مان بنشینم و یک نوشیدنی خنک بنوشم، در حال پهن کردن لباس روی بند باشم. خوشبختانه با طراح فضای سبز به این تفاهم رسیدیم که تخت هایی برای حیاط بگیریم که تا حد ممکن نیازی به تعمیرات و نگهداری نداشته باشد، پس کمی نقطه مشترک هم داریم. همچنین یک زمین هندبال ساخته و با وجود مخالفت های شدیدش برای این کار، فضایی مخصوص تشک فنری تعبیه دیده که به زودی می رسد.

اولویت های بازسازی ساختمان

اولویت های بازسازی ساختمان

همسرم هم بدش نمی آمد بازسازی خانه را براساس تصاویر مجلات باغچه و خانه پیش ببریم. این ایده زمانی به سرش زد که سعی کرد من را متقاعد کند اختصاص دادن یک تکه زمین مسطح به بازی هندبال (ورزشی که پسرم به آن اعتیاد دارد)، جریان خطوطی که ایجاد می کنیم را از بین می برد. خوشبختانه بعد از اظهاراتش خیلی زود متوجه شد که حرفش چقدر عجیب است و “جریان خطوط” در راستای هدفمان برای فعال و مشغول نگه داشتن بچه هایمان، کمک خاصی نخواهد کرد.
در پایان، باغچه بهتر از حمام از آب درآمد. در مورد حمام خیلی به ظاهر توجه نکردم، اما اهمیت چیزهای جزئی ولی مهم مثل آویز حوله را هم درک نکردم. دفعه بعدی، اگر دفعه بعدی وجود داشته باشد که از خدا می خواهم نداشته باشد، در جواب سوال اولویت های بازسازی ساختمان کدام است ؟ سعی می کنم به کارایی بیشتر از زیبایی توجه کنم.

به این نوشته رای بدهید