بازسازی خانه پروژه ای زمان بر و پرهزینه است اما اگر مصمم به این کار باشید، ممکن می شود. زیرا بسیاری از افراد سرمایه گذاری در بازسازی ملک را کاری بسیار خوب می دانند. با کمی کمک از این مقاله از سایت آرین دکور و منابع آن می توانید تصمیم بگیرید چگونه خانه خود را بازسازی کنیم و آیا این کار مناسب شما هست یا نه.

نحوه بازسازی خانه

شناخت نیازها و بررسی راه های بازسازی

برای آنکه بدانیم چگونه خانه خود را بازسازی کنیم، باید نیازهای خود را بشناسید و ساده ترین راه حل را انتخاب کنید. اگر اجازه بدهید این پروژه به سرعت رشد می کند. به سرمایه موجود در حساب بانکی خود توجه کنید و وارد مزایده شوید. اگر متاهل هستید، مطمئن شوید که خواسته های مشترک دارید. اگر هردو برای هدفی یکسان فداکاری کنید، کار راحت تر خواهد بود تا اینکه یکی از طرفین برای خوشحالی طرف دیگر فداکاری کند. و مطمئن باشید که از خود گذشتگی ضروری خواهد بود.

بعد از آن  به کتابخانه بروید و مجلات متناسب با نیازهایتان را مطالعه کنید. اگر به حمام دیگری نیاز دارید، سرغ مجلات اتاق خواب نروید. از مجلات رنگ و طرح دوری کنید. اگر کارتان با تبدیل یا توسعه یک اتاق موجود راه می افتد، این کار را بکنید.

چگونه خانه خود را بازسازی کنیم
اگر در طراحی سررشته ندارید، از کاغذ گرافیک استفاده کنید و اتاق/ساختمان مورد نظر را اندازه بگیرید. کمک می کند بهتر احساستان را توضیح بدهید. افرادی که خدمات مورد نیاز را ارائه می کنند یا لوازم می فروشند، وان حمام 2 بُعدی در اتاق 5/1 متری را بهتر از توضیحات شما درک می کنند.

بررسی هزینه بازسازی خانه

اگر می خوهیم بدانیم که چگونه خانه خود را بازسازی کنیم، باید درباره هزینه ساخت و ساز با برقکار و پیمانکار صحبت کنیم. در هر زمینه، رقمی تخمینی بگیریم. اگر از پس نصب تیغه دیوار برمی آیید می توانید خودتان انجام بدهید و دستمزدی ندهید.همچنین اگر ابزار و مهارت لازم برای نصب سقف را ندارید سراغ آن نروید. اگر برقکاری نمی دانید از آن دوری کنید. مطالب کتاب درسی دبیرستان برای این کار کافی نیست. به مبلغ تخمینی فکر کنید و کمی فکر کنید.

مشورت درباره بازسازی خانه

از یک معمار مشورت بگیرید. شاید برای یک اتاق ارزش نداشته باشد. اما خیلی هم گران نخواهد بود. سازمان شهرداری ترجیح می دهد طراحی های معمار را ببیند. یکی از مزایای استفاده از معمار این است که بی درنگ فکر شما را خوانده و ایده هایی درباره پروژه ارائه می کند که شاید به فکر شما نرسیده باشد. یک معمار خوب دیدگاهی منحصر به فرد، حیاتی و مرتبط از پروژه شما ارائه می کند. درباره افکار و درخواست های او با همسر خود صحبت کنید. نظر معمار را درباره پیمانکارها بپرسید اما فراموش نکنید که مسئولیت قرارداد با سازنده، به عهده صاحبخانه یعنی شماست. درباره مجوزاتی که باید اخذ کنید از معمار اطلاعات بگیرید و بپرسید که در این زمینه می تواند کمکی به شما بکند.

موارد مهم برای بازسازی خانه

  1. به بانک رفته و درخواست وامی بدهید که حداقل 10% بیشتر از هزینه ای که شما فکر می کنید لازم است ارائه بدهد. حتی اگر خودتان پروژه را به دست بگیرید، هزینه هایی هست که از کنترل خارج است.
  2. از دوستان و همکارانی که چنین پروژه هایی را در خانه خود انجام داده اند، اطلاعاتی درباره پیمانکارها بگیرید. شاید مسئول وام هم بتواند در این زمینه به شما کمک کند.
  3. اگر پیمانکار یا معمار پروژه هم برای اخذ مجوزات اقدام کرده اند، از آن آگاه باشید. اگر در شهر زندگی می کنید، مجوزی به نام ساختمان شهری وجود دارد.

اگر به دنبال پیمانکار بازسازی ساختمان هستید کلیک کنید

نقش پیمانکار در بازسازی منزل

  • برای آنکه بدانیم چگونه خانه خود را بازسازی کنیم، باید با پیمانکارها صحبت کنیم. با چندین پیمانکار درباره پروژه صحبت کنید. درخواست لیست کتبی با جزئیات دقیق از هزینه کار اعم از مصالح و دستمزد کارگر بدهید. توجه داشته باشید که شاید نباید کمترین دستمزد را انتخاب کنید چون لزوماً به معنای کیفیت نیست. سابقه و آوازه اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل است که باید با افراد زیادی درباره پیمانکارها صحبت کنید.

چگونه خانه خود را بازسازی کنیم

  • پیمانکارها معمولا حاضر به چانه زدن بر سر قیمت هستند. اگر بخشی از کار آسان به نظر می رسد یا مهارت آن را دارید، دوست دارید خودتان آن را تمام کنید. اگر پایان رضایت بخشی داشته باشد، حسی عالی از اتمام بخشی از کار بازسازی منزل به شما دست می دهد. اکثر افرادی که دستی در کار دارند می توانند ورقه های سنگی یا تیغه دیوار را به تنهایی نصب کنند.
  • حتما قبل از شروع فصل باران، بندهای مربوط به اتمام کار در قرارداد را تکمیل کنید. یا حداقل سقف را تمام کنید. مسئولیت تخمین روز شروع باران با شما خواهد بود. هی پیمانکار عاقلی به شما قول نمی دهد که تا قبل از شروع باران کار را تمام خواهد کرد . به طور مثال باید ذکر کنید که اگر کار نصب سقف تا 20 شهریور تمام نشود 500 هزار تومان از دستمزد کسر می شود.
  • یک پیمانکار استخدام کنید. با پیمانکار یا نماینده او جلسات هفتگی داشته باشید تا در جریان کار قرار بگیرید. نباید مانع روند کار شوید اما همچنین نباید اجازه دهید موردی قبل از تصحیح، تثبیت شود. در چنین شرایطی است که 10% اضافه وام ناپدید می شود.

حتما بخوانید: مراحل بازسازی ساختمان

  •  هر روز بعد از ترک محل کار توسط کارگران، اوضاع را بررسی کنید. شاید بخواهید تعداد پریز برق، چراغ، سینک و غیره بیش از چیزی باشد که در طراحی پلان تعیین شده. برای بسیاری از ما درک ظهور فیزیکی دیوارها راحت تر از نقشه ساختمان می باشد. اگر چیزی به نظر شما درست نیست، مثلا سینک حمام و توالت پریز برق ندارد، باید حداکثر ظرف 1 روز به پیمانکار بگویید. هرچه روند کار پیشروی کند، این مشکلات ریز و جزئی بیشتر از چشم پوشیده می شوند. و هرچه بیشتر از نظر مخفی بمانند، هزینه اصلاح آن ها بیشتر می شود.

سعی نکنید از پیمانکار سوءاستفاده کنید. شاید شما پول داشته باشید، اما خانه و وثیقه شما در دست پیمانکار است. بهترین حالت، رضایت هردوی شما از نتیجه کار است.

توصیه ها :
  1. از کارگران تشکر کنید، به کار آن ها ارزش بدهید.
  2. اغلب افرادی که کارهای دستی را انجام می دهند، دستمزد منصفانه ای می گیرند و کار را به خوبی انجام می دهند. برای زمان و کار بدنی خود ارزشی منصفانه در نظر بگیرید. اگر ساعتی 25 دلار درآمد دارید، فکر می کنید باید خودتان را درگیر کاری بکنید که فرد دیگری به خوبی بلد است و به ازای ساعتی 10 دلار آن را به خوبی انجام می دهد؟
  3. اگر عصبی و سختگیر نباشید، طراحی پلان در طول مراحل کار تغییر خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید که 10% سرمایه بیشتر از تخمین پیمانکار دارید. با این حال هم ممکن است شرایط را دست کم گرفته باشد و رقمی بیش از تخمین درخواست کند.
  4. در کلاس های بازسازی ساختمان، نقاشی، نصب سقف و غیره شرکت کنید تا ارزش کار کارگران را بدانید و به راحتی دستمزد آن ها را پرداخت کنید.
  5. طوری برنامه ریزی کنید که ساخت و ساز پروژه در فصول مناسب شروع شود.
هشدار :
  • اگر از پس هزینه اقامت در هتل برمی آیید این کار را بکنید تا کارگران وارد حریم خصوصی شما نشوند اما وقت مناسبی برای مسافرت نیست!
  • این کار باعث افزایش تنش و اضطراب در روابط شما می شود.
5/5 - (2 امتیاز)