نقشه کشی ساختمان

برای شروع یک پروژه ساختمانی در ابتدا نیاز به تهیه نقشه ساختمان است در واقع نقشه کشی ساختمان مبنا و اساس هر پروژه ساختمانی خواهد بود، چرا که کارفرما پس از اتمام نقشه کشی خانه اقدام به  اخذ جواز ، برآورد هزینه اجرا ، مدت زمان انجام پروژه و عقد قرارداد با پیمانکاران ساختمان می نماید ، نقشه کشی ساختمان شامل رشته های مهندسی مختلفی از قبیل مهندسی معماری (اساس و مبنای سایر نقشه های مهندسی است) محاسبات سازه ، مهندسی برقی و مکانیکی است.

در ادامه باید گفت نقشه های ساختمانی در دو مرحله فاز یک و فاز دو طراحی و محاسبه می گردند. در نقشه فاز دو جزییات کامل طرح بررسی  و ابعاد فنی و اجرایی یک پروژه مشخص می گردد، پس از نقشه کشی فاز دو پیمانکار می تواند برآورد دقیقی از نظر زمان و هزینه به کارفرما ارائه دهد.

طراحی نقشه ساختمان

برای اجرا و ساخت یک ساختمان، اولین کاری که باید انجام داد طراحی نقشه است. طراحی نقشه ساختمان پیش از مراحل ساخت انجام میشود. در واقع مراحل کلی ساختمان از روی نقشه هایی کخ طراحی می شود صورت می گیرد. از همین رو می توان فهمید که طراحی نقشه ساختمان چه اهمیت زیادی دارد. در طراحی نقشه ساختمان باید به جزئی ترین موارد ممکن دقت داشت تا در مراحل ساخت مشکلی پیش نیاید.

نقشه کشی ساختمان ساده

امروزه نقشه کشی ساختمان فقط به طراحی پلان ختم نمی شود چرا که تزیینات ساختمان (شامل معماری داخلی و خارجی ساختمان) از اهمیت زیادی نزد سازندگان و مالکان ساختمان برخوردار است، از این رو کارفرما پس از تایید نقشه معماری تقاضای طراحی دکوراسیون داخلی ، طراحی نمای ساختمان و محوطه سازی را دارد، طرح ها عموما بصورت سه بعدی ارایه می شوند تا کارفرما درک بهتر از جزییات پروژه داشته باشد.

هزینه نقشه کشی ساختمان

یکی از مهم ترین مبحث های، نقشه کشی هزینه آن می باشد. هزینه نقشه کشی ساختمان برای خیلی از افراد مهم است. از آنجایی که نقشه کشی یکی از اولین کارهای ساخت ویلا می باشد، برآورد قیمت آن بسیار مهم است. اما قیمت نقشه کشی ساختمان را نمی توان با یک رقم ثابت گفت. زیرا هزینه نقشه کشی ساختمان بستکپگی به موارد مختلفی همچون نوع زمین، متراژ، محل، مدل های نقشه درخواستی و … دارد. اما برای اطلاع از قیمت نقشه کشی ساختمان می توانید با کارشناسان آرین دکور در ارتباط باشید تا با راهنمایی های لازم، قیمت نقشه ساختمان شما را بگویند.

ارتباط با آرین پاراکس در تلگرام

خدمات نقشه کشی آرین دکور

  • طراحی نقشه خانه های ویلایی  یک طبقه ، دو طبقه (دوبلکس) و سه طبقه (تریبلکس)
  • طراحی نقشه آپارتمان های مسکونی تک واحد ، دو واحد و …
  • تهیه نقشه برای ساختمان های قدیمی فاقد نقشه
  • طراحی نقشه محوطه ، آبنما ، استخر و …
  • محاسبات سازه ، برق و مکانیک

جهت طراحی نقشه ساختمان با ما تماس بگیرید

اهمیت نقشه کشی خانه

نقشه کشی ساختمان، سنگ بنای هر نوع ساخت و ساز اصولی است. همان خشتی که اگر کج نهاده شود بنای ما تا ثریا کج خواهد رفت! هیچ مهندسی بدون نقشه و طرح اولیه نمی‌تواند بنایی را به‌طور اصولی بسازد. از طرفی اخذ مجوزهای قانونی برای آغاز کار، محاسبه و برآورد هزینه‌های ساخت و امکان عقد قرارداد با پیمانکاران مربوطه نیز همگی در گرو اتمام و تحویل نقشه ساختمان هستند.

نقشه کشی نیز خود به وجود مهارت‌هایی در رشته‌های مختلف از مهندسی معماری، سازه و برق نیاز دارد. پس از ساخت هر بنا نیز، نیاز به بازسازی در مراحل مختلف پیش می‌آید. در این شرایط دسترسی به نقشه‌های ساختمان کارآمد بوده و اطلاعات لازم و کافی را در اختیار گروه بازسازی قرار می‌دهد. در مطلب پیش رو، ضمن آشنایی با پروسه نقشه کشی و بازسازی ساختمان به موارد زیر می‌پردازیم: خدمات نقشه کشی چیست و شامل چه مراحلی می‌گردد؟ • از طراحی نقشه یا طرح پلان ساختمان بیشتر بدانیم! • بازسازی ساختمان و اهمیت کاربردی وجود نقشه‌ ساختمانی در آن! تا انتهای مطلب با ما همراه بمانید. نقشه کشی ساختمان

مراحل نقشه کشی ساختمان

طراحی ساختمان و منزل

ساخت و ساز و معماری، ترکیبی از هنر و صنعت است. برنامه‌ای هوشمندانه جهت داشتن مکانی امن و مستحکم برای زندگی، کار و فعالیت‌های شغلی که به‌طور انحصاری توسط انسان‌ها انجام می‌شود. اجرای یک پروژه ساختمانی همواره نیازمند داشتن طرح و نقشه بوده و بدون این موارد، شاید تنها بتوان کلبه یا آلونک‌هایی با اشکال ابتدایی ساخت. با پیشرفت بشر و توسعه سازه‌های معماری و ساختمانی، امروزه نقشه کشی خود به دانشی جداگانه، با شاخه‌ها و گرایش‌های گوناگون و وسیع تبدیل شده است. این کار از طراحی نقشه یا طراحی پلان ساختمان در نخستین مرحله آغاز می‌شود.

استفاده از طرح و تزئینات در نقشه کشی

گام‌های بعدی شامل طرح تزئینات ساختمان در بخش معماری داخلی و خارجی، نقشه برق و مراحل و طرح‌های مکانیک اجرایی در بنا هستند. هر یک از این مراحل نیز دارای زیرشاخه‌هایی است. برای مثال در بخش معماری که پایه و اساس سایر نقشه‌ها نیز هست، علاوه بر مهندسین طراح به دکوراتورهای داخلی نیاز است تا طرح و برنامه کامل تزئینات بنا را نیز ترسیم کنند. هم‌چنین طراحان و مهندسین برق در نوبت خود وارد عمل شده و نقشه برق ساختمان را طراحی و ارائه می‌کنند. بدیهی است اجرای ضوابط و استانداردهای شهرداری، آتش نشانی و دیگر نهادهای قانونی دست‌اندرکار برای تصویب نهایی طرح، در این مرحله الزامیست.

طراحی سه بعدی ساختمان

طرح نهایی و مصوب نقشه کشی ساختمان در فاز اول، اساس کلیه مراحل بعدی خواهد بود. مراحلی که شامل تهیه نقشه فاز ۲، نقشه‌های برق، الکترونیک و سازه و نیز نمای سه بعدی ساختمان می‌گردد. طراحی این مراحل بر اساس مشخصات و متراژ هر ساختمان متغیر بوده و پس از تنظیم جهت تصویب به شهرداری فرستاده می‌شوند. این روزها و با پیشرفت علوم مهندسی، نرم افزارهای نقشه کشی نظیر اتوکد وارد عمل شده و علاوه بر آسان سازی امور، به کارها سرعت و دقت بیشتری نیز بخشیده‌ است. در ادامه مطلب، با شما درباره نقشه کشی ساختمان از دیرباز تاکنون بیشتر گفتگو می‌کنیم. با ما همراه بمانید.
نقشه کشی ساختمان

اجرا و ساخت ساختمان

قدم‌های مهم، از پلان تا اجرا! جالب است بدانید علوم مهندسی در همه سطوح، سابقه دیرینه و روشنی در سرزمین ما دارند. کاوش‌های باستانی در سال‌های اخیر به‌وضوح نشانگر وجود طرح و اجرای نقشه‌های ساختمانی در بناهای کهن ایرانی است. البته آنچه امروزه در قالب نقشه در نخستین مراحل ساختمان اجرا می‌شود، بر اساس علوم جدید و روز دنیاست. در این پروسه کار از فاز صفر شامل طراحی پلان، نما و مقاطع و نیز ضوابط و آئین نامه‌های شهرداری و هم‌چنین تهیه و تنظیم برگه‌های نظام مهندسی آغاز می‌شود. کلیه این مراحل بر مبنای توافق با شهرداری و بر اساس سلیقه کارفرما و خواست مالک اجرایی می‌شود.

مهندسین مجرب نیز مجریان این پروژه بوده و آن را عملی می‌کنند. این مرحله زیربنا و اساس تمام مراحل بعدی بوده و فازهای بعدی نیز بر این اساس انجام می‌گیرد. بازسازی ساختمان: امکانات و فرصت‌ها… ساختمان سازی و چالش‌های مربوط به آن امروزه به نوعی گروه زیادی از افراد را با خود درگیر نموده است. از نقشه کشی ساختمان که گام نخست این پروسه محسوب می‌شود تا تکمیل کار و تحویل نهایی آن، هر یک نیازمند رسیدگی و انجام مراحلی است. اما حتی پس از اتمام و تحویل هر بنا نیز، کار کاملا پایان نیافته و مراحل دیگری وجود دارد که با فاصله زمانی در انتظار کاربران و سازندگان ابنیه خواهند بود.

طراحی نقشه ساختمان

از طرح و نقشه در بازسازی ساختمان چه می‌دانیم؟

بر خلاف تصور عامیانه، اجرای مراحل بازسازی ساختمان نیز به نوبه خود، نیازمند داشتن طرح و نقشه مشخص و اجرای گام به گام و اصولی آن است. بی‌شک تقدم و تاخر مراحل یا اولویت‌بندی کارها به آنها نظم بخشیده و از دوباره کاری، تکرارهای بیهوده و هدر رفت زمان، متریال و مصالح ساختمانی و نیروی کار و تجهیزات پیشگیری خواهد نمود. مهندسین مجرب و کارآزموده در این مرحله نیز وارد عمل می شوند. با اجرای مراحل طبق اولویت زمانی و با لحاظ نمودن فواصل زمانی لازم، کارها را به نحو صحیح و اصولی از پیش می‌برند.

بدون وجود یک طرح کلی برای بازسازی بنا، نه‌تنها کارها به خوبی و با ترتیب لازم از پیش نخواهد رفت، بلکه اجرای بی‌نظم هر یک از مراحل کار نیز، می‌تواند نقشه کشی ساختمان در بخش‌های قبلی را زیر سوال برده یا مانع از انجام صحیح مراحل بعدی کار گردد. سخن آخر! ساخت و ساز، بازسازی، اجرای طرح های عمرانی و ساختمانی و هر آنچه به این صنعت و هنر کارآمد و ضروری مربوط می‌شود با طراحی نقشه ساختمان و لزوم اجرای آن در تعامل است. بر این اساس سازمان شهرداری نیز به‌عنوان متولی این امر، برنامه‌ای مهندسی شده و مدون برای این منظور داشته و آن را در قالب ضوابط و آئین نامه‌هایی برای سازندگان و مجریان طرح‌ها و پروژه‌های ساختمانی لازم‌الاجرا نموده است.

بر این اساس و با طی مراحل و خدمات نقشه کشی ساختمان، مجوزهای مربوطه برای ادامه کار و ورود به فازهای بعدی ساخت و ساز صادر می‌گردد. بدیهی است در این مسیر و برای تکمیل کار، ورود مهندسین معمار، برق و الکترونیک بخش مهمی از پروسه انجام کار است. علاوه بر این، جلب و کسب رضایت قانونی از مراجع ذیصلاح نظیر شهرداری و آتش نشانی و تایید مهندسین این مجموعه برای دریافت مجوزهای لازم نیز الزامی است.

4.7/5 - (23 امتیاز)