تخریب ساختمان یا بازسازی ممکن است برای شما رضایت و کمی هیجان بیشتر به همراه داشته باشد. شاید برای اینکه حس کنید خانه واقعا تحت مالکیت شماست، فقط به بازسازی نیاز داشته باشید. مراقب باشید. این تصمیم می تواند شما را به چاهی ناتمام و به طور صعودی پرهزینه پرتاب کند. احتمالا بعد از نوسازی آشپزخانه، اتاق نشیمن خانوادگی به نظر ناهماهنگ می آید، اتاق غذاخوری قدیمی به نظر می آید و غیره. البته در اکثر اوقات تخریب و ساخت کامل خانه پر هزینه تر از بازسازی ساختمان خواهد بود. اما همیشه اینطور نیست. درواقع به مکان، خانه شما و موقعیت شما دارد. در ادامه توصیه هایی درباره بازسازی ساختمان دراین مقاله ازسایت آرین دکور را بازگو خواهیم کرد.

ساختمان قدیمی را بازسازی کنیم یا تخریب؟

تصمیم گیری در مورد تخریب ساختمان یا بازسازی بستگی به عوامل مختلفی دارد که باید در نظر گرفته شوند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  1. وضعیت ساختمان: اگر ساختمان قدیمی در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و نیاز به تعمیرات بسیار زیادی دارد، تخریب و ساخت ساختمان جدید ممکن است اقتصادی‌تر باشد.
  2. ارزش تاریخی و فرهنگی: برخی از ساختمان‌های قدیمی ارزش تاریخی و فرهنگی بالایی دارند و در صورت نابودی آن‌ها، تاریخ و فرهنگ یک منطقه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی بازسازی ساختمان به مراتب بهتر از تخریب آن است.
  3. محیط زیست: در برخی موارد، تخریب ساختمان قدیمی ممکن است به محیط زیست آسیب بزند. در چنین شرایطی، بازسازی ساختمان با استفاده از مواد با کیفیت بالا و روش‌های ساخت برای کاهش تاثیرات محیطی می‌تواند گزینه بهتری باشد.
  4. بودجه: بازسازی ساختمان قدیمی ممکن است هزینه‌برتری نسبت به تخریب و ساخت ساختمان جدید داشته باشد. در نظر گرفتن بودجه و آینده‌ی پروژه می‌تواند در تصمیم‌گیری به مرحله‌ی بعد کمک کند.
تخریب ساختمان

تخریب ساختمان قدیمی

بازسازی خانه های تاریخی

درب های میانی محکم، آستانه پنجره مرمر، گچبری تاجی، درب های کشویی، طاق درب هلالی و … . چه کسی می تواند این ویژگی ها را دور بریزد؟ مدیر شرکت طراحی دکوراسیون داخلی IN می گوید : “بعضی از خانه های قدیمی با چوب های مرغوب ساخته شده اند و ویژگی های تزئینی خاصی دارند که این روزها قابل جایگزینی نیست”. اگر می خواهید این جزئیات اصیل را حفظ کنید، بین تخریب ساختمان یا بازسازی؛ احتمالا باید سراغ بازسازی ساختمان بروید.

اما اگر زیبایی های تاریخی شما را به وجد نمی آورد هم ایرادی ندارد. به علاوه، همه خانه های قدیمی هم ارزش حفاظت را ندارند. به گفته موسس یک سایت مخصوص بازسازی خانه ها، ساختمان های قدیمی بسیاری هستند که 50 یا 100 سال یا بیشتر قدمت دارند اما همچنان وضعیت خوبی دارند ولی خانه های معمولی که 75 سال یا بیشتر عمر کرده اند نیاز به مراقبت شدید دارند. او همچنین عقیده دارد که از امکانات خانه مثل برق کشی، لوله کشی و سیستم گرمایشی هم باید مراقبت می شده. اگر خانه در وضعیت خوبی نیست، باید از نو بسازید. تخریب ساختمان اجازه می دهد با مصالح مدرن کار کنید. همچنین در مصرف انرژی هم صرفه جویی می کنید. فقط مطمئن شوید که اجازه تخریب آن را دارید. اگر خانه تان در منطقه حفاظت تاریخی قرار دارد باید از سازمان مربوطه محلی یا کمیسیون حفاظت تاریخی منطقه مجوز بگیرید.

مقاله مرتبط: بازسازی واحد مسکونی قدیمی

تخریب ساختمان در مواقع کمبود امنیت

خانه ای که روی فوندانسیون بی اساسی ساخته شده باشد مشکل ساز می شود. متخصصان این زمینه توصیه می کنند اگر خانه تان مشکلات ساختاری دارد آن را خراب کنید. اما از کجا می شود فهمید؟ وقتی از بیرون دیوارها را نگاه می کنید باید صاف باشند. در انباری هیچ رطوبتی نباید باشد. روی دیوارهای داخلی هیچ ترکی نباید باشد. در باز و بسته کردن پنجره ها نباید با مشکل مواجه شوید. یک مهندس سازه در این تصمیم گیری کمک بزرگی به شما می کند. اگر در منطقه زلزله خیزی زندگی می کند این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند. مدیر یکی از شرکت های سازنده لوازم و مصالح ضد زلزله می گوید : “بعضی از خانه هایی که قبل از تصویب قوانین جدید ضد زلزله کردن، طراحی و ساخته شده اند بعد از وقوع یک زلزله آسیب ساختاری شدیدی خواهند دید. در این شرایط تصمیم اقتصادی، تخریب و از نو ساختن است”.

قوانین شهری برای بازسازی ساختمان یا تخریب

شاید تصمیم گیری درباره بازسازی ساختمان یا تخریب آن کاملا به اختیار شما نباشد. اگر در حوزه شهری شما قوانین سختگیرانه ای حاکم است، بهتر است که آن ها را رعایت کنید. یکی از سرمایه گذاران شرکت ساختمانی املاک می گوید : “در منطقه ای که قوانین زیادی حاکم است، بهتر است هرگز تصمیم به تخریب نگیرید. در شهری که من کار می کنم خیلی راحت می توان مجوز ترک خانه موجود را گرفت و طوری آن را تخریب کرد که فقط اسکلت بندی باقی بماند. در این صورت در عرض 1 ماه مجوز صادر می شود اما اگر کامل تخریب کنید شاید 1 سال طول بکشد”.

بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان فرسوده

تخریب ساختمان توسط آب

خانه و آب هرگز باهم جور درنمی آیند. متاسفانه این مشکلی معمول در خانه هاست. از ترکیدن لوله تا جمع شدن آب در انباری، و سیل بعد از کولاک. بعضی اوقات خسارت به حدی جدی است که افراد مجبور به بازسازی ساختمان یا تخریب آن می شوند. اما چطور باید تصمیم بگیرید؟ اگر کمتر از نصف دیوار گچی طبقه اول را آب گرفته باشد می توانید نیمه پایین دیوار گچی و عایق بندی را کنده و تعویض کنید. این راهکاری برای بازسازی است. اما اگر آب به داخل خانه آمده باشد، مثلا از طبقه اول گذشته باشد، خساراتی که به بخش های مختلف خانه وارد می کند به قدری گسترده است که هوشمندانه ترین راه حل آن ساختن خانه از ابتداست.

حتما بخوانید : بازسازی خانه جهت فروش

هزینه برای بازسازی ساختمان یا تخریب

بعضی اوقات اگر فقط اعداد و ارقام را بررسی کنید، تصمیم گیری راحت تری خواهید داشت. راهکار آن، ارقام درست و دقیق است. وقتی شروع به تخریب بعضی چیزها کنید و بازسازی ساختمان را شروع کنید، ممکن است با اتفاقات غیرمنتظره روبرو شوید. همه افرادی که تا به حال با پروژه بازسازی سر و کار داشته اند می دانند که هزینه نهایی همیشه بیشتر از چیزی که فکرش را می کنید خواهد بود. همیشه هزینه های پیش بینی نشده مثل کپک و پوسیدگی دیده نشده، حفاری، مشکلات برقی، کاستی های ساختاری و غیره انتظار شما را می کشند. متخصصان این زمینه توصیه می کنند فقط در مواقعی باید گزینه بازسازی را انتخاب کنید که یا هزینه آن خیلی کمتر از تخریب باشد یا وقتی که قصد حفاظت از ویژگی های تاریخی را داشته باشید. تخریب کامل ساختمان و ساخت آن از پایه گزینه ای راحت تر و شفاف تر است.

پس تصمیم گیری درباره بازسازی ساختمان یا تخریب و ساخت آن از ابتدا درواقع به افراد بستگی دارد. برای کمک بیشتر با افراد متخصص تماس بگیرید. متخصصان بازسازی، سازندگان، مهندسان سازه و معمارها همگی براساس خواسته های شما، نوع خانه تان، وضعیت خانه و قوانین منطقه ای در این تصمیم گیری به شما کمک می کنند.

5/5 - (5 امتیاز)